środa, 13 stycznia 2016

Przeprowadzka do Bydgoszczy

Dziś wpis na temat mojej przeprowadzki z Lublina do Bydgoszczy.
Pozwolę sobie podzielić go na kilka części. Zapraszam do lektury:

 I.Wyprowadzka z mieszkania w Lublinie
 Kiedy podjęłam decyzję o przeprowadzce była połowa lipca. Najpierw poinformowałam moich współlokatorów-Kasię i Roberta (za którymi bardzo tęsknię i nadal utrzymuję kontakt) , a później zadzwoniłam do właścicielki. Moja umowa obejmowała miesięczne wypowiedzenie więc za ten okres zapłaciłam połowę kwoty jaką uiszczałam normalnie,w ciągu roku. Pani nie robiła żadnych problemów.Jak wiadomo Lublin znajduje się ok.580 km od mojej miejscowości. To dosyć daleko więc postanowiłam, że pojedziemy z rodzicami samochodem i nie będziemy zabierać biurka,które zakupiłam do mieszkania. Właścicielka oczywiście ucieszyła się z "podarku". Na początku sierpnia spakowałam moje rzeczy i wróciłam do Bukowca. 
II. Poszukiwanie mieszkania w Bydgoszczy
Kolejnym "mieszkaniowym" krokiem było znalezienie lokum w Bydgoszczy, ponieważ nie zdecydowałam się na dojeżdżanie. W sumie nie wiem czy tego teraz nie żałuję,bo mam bardzo mało zajęć. Poszukiwanie pokoju zajęło mi ok.3-4 dni. Szukałam go w dzielnicy Wyżyny/Kapuściska/Glinki. Znalazłam w tej ostatniej. Ładny,tani pokój z balkonem. Z włascicielką,co wcale nie okazało się takie złe :)
III. Porównanie cen mieszkań 
 Kolejną ważną sprawą,którą chcę poruszyć jest cena,jaką musimy zapłacić za jedynkę w Lublinie, a jaką w Bydgoszczy. Mieszkając w Lublinie przez pierwszy semestr wynajmowałam z dwiema   koleżankami 3pokojowe mieszkanie,za które do właściciela płaciłyśmy 1200 zł (400 na os.) +rachunki. Nie było to ścisłe centrum,ani w ogóle centrum. Dzielnica Czuby/Błonie. Wszystko byłoby pięknie,gdyby nie owe rachunki i jak się później okazało-czynsz do spółdzielni. Finalnie  nigdy nie były niższe niż 200 zł/os. Moje drugie mieszkanie dzieliłam z parą studentów,którzy mieszkali razem w pokoju,a ja w 18 m jedynce (wcześniej  mój pokój był najmniejszy i miał 8 m). Mieszkałam w Śródmieściu,czyli ścisłym centrum i tam mój czynsz był dużo wyższy,bo nigdy nie płaciłam mniej niż 750 zł/msc. Warto dodać,że warunki miałam świetne. 
Jeśli chodzi o Bydgoszcz,to w 3-4 dni znalazłam bardzo fajny pokój z balkonem,przestronny za 500 zł ze wszystkimi rachunkami. W dodatku  spacerem mam 20 min.na mój wydział. Jest różnica. 
IV.Studia
Jeśli chodzi o samo przeniesienie z jednej uczelni na drugą kosztowało mnie to mnóstwo telefonów,nerwów i jeżdżenia z jednej uczelni na drugą. W sumie musiałam pojawić się na KULu 3 razy do października. Pierwsze co zrobiłam, to skontaktowałam się z dziekanatem KULu i złożyłam tam wniosek 'rezygnacja ze studiów'. Musiałam zrobić to osobiście. Kiedy dostałam pozytywną decyzję,zawiozłam wniosek z prośba o przyjęcie na UKW. Tam musiałam czekać na decyzję o różnicach programowych i kiedy ustalono mi,co mam do nadrobienia jechałam po świstek o przyjęciu. Kolejno ze świstkiem, musiałam zjawić się na KULu,aby pozałatwiać "pieczątki"" czyli kartę obiegową. Jak już to miałam zrobione kazano mi czekać (bo pani X nie mogła mi wydać indeksu-bez komentarza) i po miesiącu,we wrześniu mogłam przyjechać ponownie po wszystkie dokumenty, które zostawiłam na uczelni. Później zaczęło się latanie co chwile do dziekanatu w Bydgoszczy. Największym problemem,kiedy już byłam studentką tamtej uczelni,było założenie mi indeksu....finalnie zdenerwowałam się i zaczęłam sama dzwonić po informatykach. Jak się okazało z dziekanatu nie wpłynęły do nich przez prawie miesiąc moje dane. W normalnych warunkach czeka się maksymalnie do 10 dni...To pokazało tylko,jak kompetentne osoby siedzą za biurkami.Cóż,nikomu nie polecam przenosin. Mi zajęły łącznie 2,5 mies.
V.Lublin vs Bydgoszcz
Odkąd mieszkam w Bydgoszczy zauważam dużo różnic na wielu płaszczyznach w porównaniu do Lbl:
  • komunikacja miejska: oczywiście Bydgoszcz jest większa i autobusów jest zdecydowanie więcej. Ponad to w Bdg kursują tramwaje,czego w Lublinie nie zobaczymy. Jednak kultura na drodze i w autobusach jest zdecydowanie inna. Na korzyść Lublina,gdyż tam wpuszczanie osób starszych,ciężarnych,chorych jest normą,a tu zdarza się (z tego co zaobserwowałam przez pół roku) sporadycznie. Na drogach w Lbl prawie nikt na siebie nie trąbi,każdy przepuszcza autobusy,a w Bydgoszczy to trochę kuleje,bo naprawdę jeżdżąc autobusami czasami się boję... Co do cen biletów to są one takie same, z tym,że w Lublinie za jednorazowy studencki możecie jechać pół godziny/godzinę (?) przesiadając się w którykolwiek autobus,w Bydgoszczy możecie jechać tylko jednym. 
  • studia: tutaj zauważam mnóstwo różnic. Począwszy od wyglądu samej uczelni i wydziałów (gdzie prym wiedzie Lbl) aż po naukę,gdzie również lepiej wygląda to na południowym-wschodzie Polski. W Lublinie wykłady były w większości prowadzone przez profesorów,w B.mam wykład z jedną panią profesor. W Lublinie moja wiedza była bez przerwy sprawdzana,co zajęcia,tutaj niekoniecznie..Tam trzeba było chodzić na wszystkie zajęcia,tutaj nie każdy sprawdza obecność. Również ilość kół dodatkowych była kolosalnie większa w Lbl. Kategorią,w której Bydgoszcz wiedzie prym jest z pewnością sekcja sportu,gdzie ma się pełno dyscyplin,dziedzin do wyboru,basen itd. I sam kompleks sportowy jest dużo bardziej rozwinięty niż w Lublinie. 
  • imprezy/ludzie/język/sklepy: co do imprez to Lublin,choć mniejszy ma więcej ciekawych klubów (i nie uważam tak tylko ja). Na temat ludzi nie mogę się za dużo wypowiedzieć,bo jest to bardzo indywidualne,ale jedną rzeczą,która rzuca mi się w oczy jest to,jak integrowali się ludzie na moim roku w Lbl,a jak na UKW. Jeśli dobrze pamiętam to na KULu (przynajmniej w mojej grupie) nie tworzyło się tak dużo mini "paczek", byliśmy raczej wszystkie razem.
    Dużą różnicę zauważam też w języku. Uderzyło mnie to szczególnie na początku,kiedy oswajałam się z tamtymi różnicami. Np. ludzie z tamtych rejonów nie mówią,że idą na zewnątrz czy na dwór,a "na pole". Nie używają słów "kartofle,pyry" , "platka gazowa" (tylko palnik), na klopsy mówią kotlety :P Jeśli chodzi o to,co ich zdziwiło w mojej mowie to z pewnością hitem było słowo "jo" :D
    Sklepy w Lublinie sa praktycznie takie same jak na  pomorzu,z jedną różnicą: tam występuje sieć sklepów E.Leclerk i Piotruś Pan, a nie ma np. Polo Marketu czy Sano.

 To już koniec porównywania obu miast. Pewnie z opisu wydaje się,że dużo bardziej wolę Lublin...cóż, to prawda. Ciężko było mi zostawiać osoby, z którymi zżyłam się przez rok i mam masę wspaniałych wspomnień. To z nimi budowałam mój pierwszy rok na studiach. Został tam też Damian,ale mam niesamowite szczęście, bo robi co może i odwiedza mnie nie rzadziej niż co 2 tygodnie. Być może niebawem będzie tu już na stałe :) Z drugiej jednak strony jestem teraz tak blisko domu,że wystarczy godzinka i mogę grać z Patryczkiem w karty,porozmawiać z rodzicami i obejrzeć z nimi film czy zjeść obiad babci :) Mam też Karolinę dzięki której nie wiem jak wyglądałoby moje studiowanie i radzenie sobie z tęsknotą za Lbl. 

Mam nadzieję,że miło się czytało,pozdrawiam serdecznie :*


6 komentarzy:

  1. a nie odpowiedziałaś dlaczego tak właściwie zrezygnowałaś ze studiowania w Lb i przeniosłaś się so Bdg :)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aaaaa tak się starałam napisać jak najwięcej,a i tak za mało :P
      Zrobiłam to z dwóch ważnych dla mnie powodów, o których nie napisałam celowo, ponieważ chcę je zachować dla siebie :)
      Pozdrawiam cieplutko :*

      Usuń
  2. Opowiedz coś o sobie i Damianie :) jeśli to nie problem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat nie chciałabym pisać o naszym związku,zbyt osobiste. Mogę tylko zdradzić,że jesteśmy ze sobą bardzo szczęśliwi :)

      Usuń
  3. Bydgoszcz jest tylko troszeczkę większa :P Ósma w Polsce
    8. Bydgoszcz 357 652
    9. Lublin 341 722

    ..ale wyobrażam sobie, że można mieć kolosalnie odmienne wrażenie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki,dobrze,że piszesz-już poprawiam :)

    OdpowiedzUsuń